Η ιστορία μας
Δημιουργείται επίσημα το 2001 στον Τομέα Γεωγραφίας και Περιφερειακού Σχεδιασμού του ΕΜΠ, σε μια στιγμή που είχε πια γίνει σαφής η υστέρηση της ελληνικής πόλης και η αδυναμία της να συμμετάσχει στην μεγάλη στροφή που έκαναν τότε οι ευρωπαϊκές κοινωνίες προς ένα αύριο πιο ανθρώπινο, πολιτισμένο και βιώσιμο.
Στην Ευρώπη εκείνη πια την εποχή το παράδειγμα του ποδηλάτου, της αξιόπιστης και προχωρημένης τεχνολογικά δημόσιας συγκοινωνίας και των ήπιων διαμορφώσεων για τον πεζό ήταν ζωντανό και αρκούσε να μεταφερθεί και στον τόπο μας. Ωστόσο η νοοτροπία στην Ελλάδα παρέμενε δέσμια του αυτοκινήτου και σε ότι αυτό συνεπάγεται για την πόλη και για τους πιο αδύνατους, όπως είναι οι ανάπηροι, οι ηλικιωμένοι τα παιδιά.
Στην πόλη ο δυνατός επέβαλε απόλυτη κυριαρχία με τον πιο άγριο τρόπο, σε εμπόδιζε να περπατήσεις, να αναπνεύσεις, να ησυχάσεις. Σε μεγάλο βαθμό όσα ίσχυαν τότε ισχύουν και σήμερα. Είναι αλήθεια ότι χάρη σε ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις κάποια έργα έγιναν, όπως πεζόδρομοι, ποδηλατόδρομοι, μετρό και τραμ στην Αθήνα.
Δεν κατάφεραν να αποθαρρύνουν την ανεξέλεγκτη επέκταση της ελληνικής πόλης που προκαλεί την ενίσχυση της εξάρτησής της από το αυτοκίνητο.
Τι πέτυχε τελικά η Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας από τους στόχους της; Σε πείσμα των δύσκολων συνθηκών και του εχθρικού περιβάλλοντος κατάφερε να είναι παρών σε κάθε διάλογο που γινόταν στις τοπικές κοινωνίες για το περιβάλλον, την πόλη, τη βιώσιμη κινητικότητα και το ποδήλατο.
Εκδίδονται από το Θάνο Βλαστό τα πρώτα βιβλία για το ποδήλατο
Εκπονείται το πρώτο ερευνητικό πρόγραμμα με τίτλο Urban Air Quality σε συνεργασία με το Δήμο Αθήνας και επιστημονικό υπεύθυνο το Θάνο Βλαστό και ερευνητές τον Ευθύμιο Μπακογιάννη και τη Τίνα Μπιρμπίλη
- Δημιουργείται η Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας στον Τομέα Γεωγραφίας από το Θάνο Βλαστό με πρώτα μέλη τον Ευθύμιο Μπακογιάννη, τον Δημήτρη Μηλάκη και τον Κώστα Αθανασόπουλο
- Εκπονείται το ερευνητικό πρόγραμμα οδηγός για την ένταξη του ποδηλάτου σε 17 πόλεις
εκπονούνται δεκάδες μελέτες και ερευνητικά προγράμματα σε πόλεις της Ελλάδας, δημοσιεύονται άρθρα σε συνέδρια και επιστημονικά περιοδικά
κατασκευάζονται τα πρώτα έργα για τη βιώσιμη κινητικότητα και το ποδήλατο στην Ελλάδα από μελέτες της ΜΒΚ
εκπονούνται δεκάδες μελέτες και ερευνητικά προγράμματα σε πόλεις της Ελλάδας, δημοσιεύονται άρθρα σε συνέδρια και επιστημονικά περιοδικά
- κατασκευάζονται πολλά έργα για τη βιώσιμη κινητικότητα και το ποδήλατο στην Ελλάδα από μελέτες της ΜΒΚ στο πλαίσιο του Γ ΚΠΣ
- η ΜΒΚ εμπλουτίζεται με νέα μέλη και δημιουργείται το λογότυπο και το πρώτο site της
- εκπονούνται 2 ερευνητικά προγράμματα που αποτέλεσαν σημείο αναφοράς για το ποδήλατο στην Ελλάδα. Το μητροπολιτικό δίκτυο ποδηλάτου της Αττικής και ο μητροπολιτικός ποδηλατόδρομος Φάληρο – Κηφισιά
η ΜΒΚ εμπλουτίζεται με νέα μέλη και αριθμεί πλέον 12 άτομα
θεσμοθετείται το μητροπολιτικό δίκτυο ποδηλάτου στο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής
παραδίδεται σε χρήση ο μητροπολιτικός ποδηλατόδρομος Φάληρο – Γκάζι
εκπονεί το Στρατηγικό Σχέδιο για τη βιώσιμη κινητικότητα και την ένταξη της ηλεκτροκίνησης στο Δήμο Αθήνας
αποτελεί πηγή πληροφόρησης για τη σύνταξη προδιαγραφών για τα ΣΒΑΚ από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών – συνεργάζεται με δεκάδες Δήμους σε όλη την Ελλάδα