Το άρθρο δημοσιεύτηκε στον ιστότοπο του myota
«Δεν θα λύσουμε το πρόβλημα της Στρατηγικής Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας αν δεν λύσουμε το πρόβλημα της νοοτροπίας, της αδράνειας και της κουλτούρας που πηγάζουν από την πολιτική βούληση» Αυτό επισήμανε βασικά ο Καθηγητής ΕΜΠ κ. Θάνος Βλαστός στην Ημερίδα που διοργάνωσε το Υπουργείο Μεταφορών, απευθυνόμενος κυρίως στους δημάρχους.
Ο κ. Βλαστός αφού ξεκαθάρισε ότι Βιώσιμη Κινητικότητα σημαίνει ξεκάθαρα λιγότερα αυτοκίνητα και χώρο στους πεζούς, στους ποδηλάτες και στις δημόσιες συγκοινωνίες εφίστησε την προσοχή στα παραδοτέα των μελετών, καθώς όπως είπε ελοχεύει ο κίνδυνος να παραλάβουμε ανώδυνες, συμβατικές κυκλοφοριακές μελέτες.
Οπως θα δείτε στο video που ακολουθεί ο κ. Βλαστός ο κ. Βλαστός επεσήμανε ότι είμαστε ως χώρα απίστευτα καθυστερημένοι και εξαρτημένοι από τεχνολογίες που δεν συμβαδίζουν με την Βιώσιμη Κινητικότητα.
Επεσήμανε ότι οι πόλεις μας είναι άρρωστες και ανασφαλείς, αποθαρρύνουν τις επισκέψεις και επενδύσεις ενώ έχουν χάσει την ταυτότητα τους.
Τόνισε ότι οι ΣΒΑΚ ανατρέπουν τις σημερινές προτεραιότητες στο αυτοκίνητο και το απομακρύνουν και για αυτό θα πρέπει να υπάρξει ένας μηχανισμός που να ελέγξει τι ΣΒΑΚ θα κάνουμε και ότι οι ΣΒΑΚ σε αιτήματα της παλιάς εποχής υπέρ του αυτοκινήτου, δεν θα δώσουν λύση.
Θα πρέπει να πάρουμε χώρο από το αυτοκίνητο και να το δώσουμε στο περπάτημα, στο ποδήλατο και στις δημόσιες συγκοινωνίες και να καταργήσουμε θέσεις στάθμευσης.
Στην συνέχεια ο κ. Βλαστός πρόβαλε μια σειρά παραδειγμάτων προκειμένου να καταλάβουν όλοι τι ακριβώς σημαίνει ΣΒΑΚ.
Πρόβαλε παραδείγματα εφαρμογών με όριο 30 χιλιομέτρων την ώρα, με χώρους όπου οι άνθρωπο μπορούν να αγκαλιάζονται, να παίζουν και να επικοινωνούν όπως είπε.
Ο Πεζός θα πρέπει να μπορεί να πηγαίνει απευθείας στην δουλειά του με σήμανση και πληροφόρηση.
Οι μαμάδες να μην φοβούνται να βγουν με το παιδί τους στο δρόμο με το καροτσάκι ή με το ποδήλατο.
Οι ΣΒΑΚ πρέπει να φεύγουν από το αυτοκίνητο και πάνε στον άνθρωπο που είναι χαρούμενος και χαμογελαστός όταν κινείται στην πόλη.
Χαρακτηριστικά που έχει ο δημόσιος χώρος στην Βιώσιμη Κινητικότητα είναι το αστικό δάπεδο που δίνει οδηγίες με όμορφο τρόπο, με ένα περιβάλλον με χρώμα, με γλυπτική, με μουσική, με χορό και με πολύ νερό.
Ο κ. Βλαστός έδειξε πολλές φωτογραφίες:
Παραδείγματα μείωσης του πλάτους του οδοστρώματος, αποκάλυψης ρεμάτων, αποκάλυψης ποταμών κλπ ενώ επεσήμανε ότι μιλάμε για φτηνές λύσεις και μιλάμε για γιορτές, για πεζοδρομήσεις, για στάσεις για τον πεζό, μιλάμε για το ξανακοίταγμα των πλατειών μας.
Ο κ. Βλαστός αναφέρθηκε και σε κάποια «κλειδιά» για την επιτυχία των ΣΒΑΚ.
Για να έχουμε από τις μελέτες μας διαφορετικά αποτελέσματα θα πρέπει αυτές να έχουν διαφορετικό περιεχόμενο.
Να μην είναι προσανατολισμένες αποκλειστικά στην συγκοινωνιακή διάσταση.
Τα παραδοτέα να είναι αναγνώσιμα και εργαλεία που ο δήμος θα τα κουβεντιάσει με τους πολίτες.
Η χρηματοδότη να είναι ανάλογη των παρεμβάσεων και των πληθυσμών των πόλεων.
Και τέλος ο κ. Βλαστός έβαλε δύο στοιχεία απαραίτητα:
Υπάρχει σοβαρό πολεοδομικό ζήτημα στη Ελλάδα είπε και από εκεί θα πρέπει να ξεκινήσουμε. Κάναμε τις πόλεις μας για το αυτοκίνητο και τώρα θα πρέπει να δουλέψουμε ανάποδα. Οι πόλεις έχουν αξία γιατί έχουν ένα δημόσιο τόπο που βρισκόμαστε και η οικονομία του κοινόχρηστου είναι μια πολύ μεγάλη υπόθεση, ανέφερε.
Και τέλος είπε ότι οι πολιτικοί θα πρέπει να δεσμευτούν για τη προώθηση των εναλλακτικών μετακινήσεων και ο μελετητής θα πρέπει να τις προδιαγράψει και για αυτό χρειάζεται εκπαίδευση πολιτικών και στελεχών.
Δείτε το video:
Leave a Reply