Επιστημονική Εσπερίδα για το Ποδήλατο | 16.5.2018 | Ωνάσειος Βιβλιοθήκη

Τετάρτη 16 Μαΐου 2018

Ώρα 16.45 – 21.00

Ωνάσειος Βιβλιοθήκη

Λ. Αμαλίας 56 & Δ. Αρεοπαγίτου

Η εκδήλωση αποτελεί συνέχεια των διαλέξεων που έδωσαν οι δύο συγγραφείς στα γραφεία της Ελληνικής Εταιρείας με θέμα τις Στρατηγικές Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας – ΣΒΑΚ, οι οποίες συνδέονται στενά με τις πολιτικές για τις πόλεις και το ποδήλατο.

Έχει ως αφορμή την πρόσφατη έκδοση του βιβλίου «Ποδήλατο στις Ελληνικές Πόλεις – Προτάσεις προς τις Δημοτικές Αρχές», του Οργανισμού «Πόλεις για Ποδήλατο – Cities for Cycling», του οποίου ο στόχος είναι η επανεκκίνηση των σχεδιασμών και έργων για το ποδήλατο, που τα τελευταία χρόνια περιορίστηκαν δραματικά. Για αυτό και απευθύνεται κατά κύριο λόγο στις Δημοτικές Αρχές, όπως δηλώνεται και στον τίτλο του, παρέχοντάς τους τα απαραίτητα στοιχεία για να κινηθούν πιο αποφασιστικά ώστε να περιοριστεί το χάσμα που χωρίζει τις ελληνικές από τις άλλες ευρωπαϊκές πόλεις.
Όπως και το βιβλίο, η εκδήλωση θα είναι λοιπόν προσανατολισμένη στο Δια Ταύτα.

Για αυτό και θα δοθεί ο λόγος σε εκείνους/ες από τον ιδιωτικό τομέα και τη Δημόσια Διοίκηση, που έχοντας αποδείξει με τις πρωτοβουλίες τους και με την προώθηση σχετικών έργων το ενδιαφέρον τους για το ποδήλατο, είναι σε θέση να ενθαρρύνουν όσους βρίσκονται σε θέσεις κλειδιά και να χαράξουν άμεσα συγκεκριμένες κατευθύνσεις.

ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ της εκδήλωσης

Τα επίκαιρα θέματα, τα οποία αναμένεται να δώσουν άμεσα θεαματική ώθηση στο ποδήλατο και στα οποία η εκδήλωση θα εστιάσει είναι:

1. Οι Στρατηγικές Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας – ΣΒΑΚ και Ποδήλατο.

Για εκπόνηση ΣΒΑΚ θα χρηματοδοτηθούν άμεσα από το Πράσινο Ταμείο 165 Δήμοι. Δεδομένου ότι το ποδήλατο αποτελεί τον τρίτο βασικό πυλώνα των ΣΒΑΚ ισότιμο με το Περπάτημα και τη Δημόσια Συγκοινωνία, αναμένεται ότι σε όλους αυτούς τους Δήμους θα γίνουν ολοκληρωμένοι σχεδιασμοί δικτύων ποδηλάτου. Έτσι θα αλλάξουν οι προτεραιότητες, η πόλη θα απελευθερώσει δημόσιους χώρους και θα ξαναδώσει στους τρεις πυλώνες την θέση στην πόλη που δικαιούνται. Τα ΣΒΑΚ κανονικά θα ανοίξουν μια μεγάλη πύλη εισόδου του ποδηλάτου στην ελληνική πόλη. Ποιο είναι το σχετικό όραμα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και ποιες κατευθύνσεις θα δώσει στους μελετητές;

2. To Eurovelo – Τουρισμός και Ποδήλατο.

Ο Οργανισμός «Πόλεις για Ποδήλατο», ανέλαβε από τις αρχές του 2018 Εθνικός Συντονιστής του Eurovelo στην Ελλάδα. Το Eurovelo αποτελεί μια πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ποδηλάτου και βασικό του αντικείμενο είναι η ολοκλήρωση στην Ευρώπη δικτύου 15 ποδηλατικών διαδρομών, μήκους 70.000 χλμ., υψηλής ποιότητας, που θα διατρέχουν από άκρου εις άκρον 42 ευρωπαϊκές χώρες. Σήμερα το μεγαλύτερο μήκος τους, περίπου 45.000 χλμ., έχει κατασκευαστεί. Ωστόσο η συμμετοχή της Ελλάδας σε αυτό το δίκτυο ξεκινάει τώρα με μεγάλη καθυστέρηση παρόλο που α) είναι μια χώρα που ζει από τον τουρισμό, β) είναι πλούσια σε διαδρομές υψηλής ποιότητας περιβάλλοντος και πολιτιστικής κληρονομιάς και γ) η ζήτηση για ποδηλατικό τουρισμό στην Ελλάδα από Ευρωπαϊκές οργανώσεις ποδηλατών είναι πολύ μεγάλη. Πώς θα ενεργοποιηθεί η Δημόσια Διοίκηση, κυρίως τα υπουργεία Τουρισμού, Πολιτισμού, Περιβάλλοντος και Δικτύων και οι ενδιαφερόμενες Περιφέρειες και Δήμοι, ώστε να αξιοποιήσει η χώρα μας αυτή την πολύ σημαντική αναπτυξιακή προοπτική;

3. To Dockless Βike – Sharing, κοινόχρηστα ποδήλατα, που αφήνονται ελεύθερα οπουδήποτε, χωρίς σταθμούς.

O ρυθμός αύξησης των πόλεων του πλανήτη, που εξοπλίζονται με συστήματα Bike Sharing είναι εντυπωσιακός. Σήμερα ο αριθμός των πόλεων με τέτοια συστήματα έχει φτάσει τις 1555. Συνολικά διαθέτουν 18 εκ. κοινόχρηστα ποδήλατα. Τα συστήματα που εφαρμόζονταν συστηματικά μέχρι τα δύο τελευταία χρόνια περιλάμβαναν τα ποδήλατα με σταθμούς ασφαλούς πρόσδεσης και φόρτισης. Τα συστήματα αυτά είναι πολύ ακριβά και κατά κανόνα οι πόλεις όφειλαν να καταβάλουν μεγάλα ποσά στις εταιρείες που αναλάμβαναν την εγκατάστασή τους. Εδώ και δυο χρόνια συντελείται μια πραγματική επανάσταση στον τομέα των κοινόχρηστων ποδηλάτων. Οι σταθμοί καταργούνται και τα ποδήλατα σταθμεύουν ελεύθερα οπουδήποτε. Εντοπίζονται, από όσους ενδιαφέρονται να τα νοικιάσουν, με το κινητό, χάρις σε GPS που έχει ενσωματωθεί στον σκελετό τους. Το κόστος τους έτσι έχει πέσει κατακόρυφα και οι εταιρείες τα εγκαθιστούν στις πόλεις απολύτως δωρεάν για το Δήμο και με ελκυστικά κίνητρα για τη χρήση τους από τους πολίτες. Ήδη έχουν γίνει σχετικές προτάσεις σε ελληνικές πόλεις, και πολύ ενδιαφέρον είναι ότι η μεγαλύτερη ελληνική εταιρεία συμβατικών κοινόχρηστων ποδηλάτων με σταθμούς στρέφεται τώρα στην τεχνολογία του dockless bike sharing.

esperida_podilato1

Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα της εκδήλωσης:

προγραμμα

[/cm

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.