Άρθρο της Εύης Κώτση, Συγκοινωνιολόγου Μηχανικού στο Citiesforcycling
Είναι η πολυπόθητη επιστροφή στην κανονικότητα το πραγματικό ζητούμενο της εξόδου μας από την υγειονομική κρίση του κορονοϊού; Είναι.
Όχι όμως με την έννοια μιας καθημερινότητας όπως την είχαμε συνηθίσει προηγουμένως: «κολλημένοι» στην κίνηση με το αυτοκίνητο, ελισσόμενοι ανάμεσα στα άλλα οχήματα με τη μηχανή, στριμωγμένοι στο λεωφορείο μετά τη δουλειά, εκτεθειμένοι ως πεζοί ή ποδηλάτες στην κακή νοοτροπία άλλων χρηστών.
Αντιμέτωποι το τελευταίο διάστημα με την αδήριτη ανάγκη προστασίας της ανθρώπινης υγείας, μπορούμε να αντιληφθούμε πιο καθαρά πως η υποβάθμιση της ποιότητας των μετακινήσεων (κυκλοφοριακή συμφόρηση, αλόγιστη χρήση Ι.Χ.) – και της ποιότητας ζωής μας κατ’ επέκταση – δεν μπορεί να συμβαδίσει με το τώρα και να ευνοήσει το μέλλον.
Επιστροφή, λοιπόν, όχι σε μία ψευδεπίγραφη κανονικότητα, αλλά στην κανονικότητα της ανθρώπινης φύσης είναι το ουσιαστικό ζητούμενο για την επόμενη μέρα.
Στη λογική αυτή, ακολουθώντας το παράδειγμα άλλων Ευρωπαϊκών – και όχι μόνο -πόλεων, η Βαρκελώνη ανακοίνωσε ένα έκτακτο σχέδιο μέτρων για την ενίσχυση των μετακινήσεων που πραγματοποιούνται πεζή ή με ποδήλατο. Στόχος της να αποτρέψει τη μετατόπιση χρηστών από τη δημόσια συγκοινωνία προς τα μηχανοκίνητα ιδιωτικά μέσα και να ενθαρρύνει την στροφή στις ήπιες μορφές μετακίνησης. Μεταξύ αυτών, 12 οδικά χλμ. προορισμένα αρχικώς για χρήση από μηχανοκίνητα οχήματα παραχωρούνται για πεζή μετακίνηση, ενώ επεκτείνονται οι ποδηλατικές υποδομές και υπηρεσίες. Επιταχύνει, έτσι, τους στόχους της για τη βιώσιμη κινητικότητα με λύσεις αναγκαίες σήμερα – στη φάση αποκλιμάκωσης των περιοριστικών μέτρων, που αν επιτύχουν αποδοχή θα παραμείνουν ως δώρο… «εκ κορονοϊού».
Από την ημέρα ανακοίνωσης των μέτρων για τον περιορισμό της πανδημίας, οι μετακινήσεις με Ι.Χ. αυτοκίνητο στο κέντρο της Βαρκελώνης περιορίστηκαν κατά 80%.
Σύμφωνα με στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA), καταγράφηκε μείωση των επιπέδων συγκέντρωσης διοξειδίου του αζώτου (ΝΟ2) στην ατμόσφαιρα έως και 83% από τις πρώτες κιόλας ημέρες του lockdown.
Στις 26 Απριλίου, έπειτα από 6 εβδομάδες εγκλεισμού, επιτρέπεται στα παιδιά ηλικίας έως 13 ετών να μετακινηθούν για μία ώρα σε απόσταση έως ένα χιλιόμετρο από το σπίτι τους.
Αγαπημένη τους διέξοδος… το ποδήλατο!
Πιο συγκεκριμένα, τα προβλεπόμενα μέτρα για την προώθηση της χρήσης του ποδηλάτου αφορούν σε:
- Δημιουργία ποδηλατολωρίδων συνολικού μήκους 21 χιλιομέτρων, σε 10 οδικά τμήματα της πόλης, εξασφαλίζοντας σύνδεση με το υφιστάμενο ποδηλατικό δίκτυο. Στα τμήματα αυτά, το σχέδιο της δημοτικής αρχής προτείνει κατάργηση της μίας λωρίδας κυκλοφορίας και μετατροπή της σε ποδηλατολωρίδα ή λωρίδα κοινής χρήσης ποδηλάτων και λεωφορείων. Το μέτρο αυτό θα συνοδεύεται από μείωση του επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας σε 30 χλμ./ώρα σε συγκεκριμένες οδούς.
- Επαναλειτουργία του συστήματος των κοινόχρηστων ποδηλάτων Bicing, σύμφωνα με τις συστάσεις προστασίας που έχουν υποδείξει οι αρμόδιες αρχές. Ήδη από την Πέμπτη 23/04 το σύστημα είναι ξανά διαθέσιμο για το κοινό, ενώ έχουν αυξηθεί οι περιοχές κάλυψής του με τη λειτουργία 57 νέων σταθμών.
- Ανάπτυξη ειδικής επικοινωνιακής εκστρατείας
- Εντατικοποίηση των ελέγχων της παραβατικότητας στις ποδηλατολωρίδες.
Διαβάστε το άρθρο στον παρακάτω σύνδεσμο:
Διαβάστε όλα τα νέα σχετικά με τον COVID-19 και τις μετακινήσεις στο Παρατηρητήριο COVID-19 της ΜΒΚ εδώ
Leave a Reply