Κοιμισμένος αστυνομικός ή μαξιλάρια ταχύτητας και σαμαράκια! ΥΠΕΡ, ΚΑΤΑ και βασικά χαρακτηριστικά

Συνεχίζουμε να αναλύουμε μέτρα που κάνουν καλύτερες τις πόλεις και τους δρόμους μας….

Πιο ασφαλείς, πιο δίκαιες, πιο έξυπνες και σίγουρα πιο φιλικές προς τους ανθρώπους.

Μέτρα βιώσιμης κινητικότητας. 

Εμπνεόμαστε από το ΑΒΒΑΤ.org και σκεφτόμαστε “a block at a time”…, εμπνεόμαστε από τους διάφορους οδηγούς του NACTO και από όλες αυτές τις πηγές που μας δείχνουν πως μπορούμε και αλλιώς….! Γιατί σίγουρα μπορούμε και καλύτερα!

Όπως είχαμε πει στο προηγούμενο άρθρο… περιγράφουμε ένα μέτρο κάθε μήνα ενώ εστιάζουμε σε κρίσιμα μέτρα που μπορούν να αλλάξουν άμεσα την ελκυστικότητα και την ασφάλεια των μετακινήσεών μας. Μπορείτε να μας προτείνετε και εσείς ποια παρέμβαση θέλετε να περιγράψουμε και να προβληματιστούμε μαζί. Τον Ιανουάριο μιλήσαμε για τις επεκτάσεις πεζοδρομίων ειδικότερα σε γωνίες τετραγώνων, δείτε τα βασικά σημεία εδώ.

Τώρα εξετάζουμε τα σαμαράκια ή τα μαξιλάρια…, ένα μέτρο που πολλοί το αποκαλούν και… κοιμισμένος αστυνομικος (sleeping policeman) γιατί σε αναγκάζει να μειώσεις την ταχύτητα χωρίς την παρουσία κάποιου που σε παρακολουθεί! Στη διεθνή βιβλιογραφία θα το δούμε και με τις παρακάτω ονομασίες: speed hump, speed lump, speed cushion, speed pillow, sleeping policeman!!

Στην Ελλάδα τα λέμε εκτός από σαμαράκια και … υβώσεις, επιβραδυντές ταχύτητας, μειωτές ταχύτητας ή ακόμα και … εγκάρσιες υπερυψωμένες λωρίδες σε οδόστρωμα!

ΓΙΑΤΙ τα χρησιμοποιούμε; για τον έλεγχο της ταχύτητας σε δρόμους που φιλοξενούν είτε πολλούς πεζούς, είτε ιδιαίτερες χρήσεις που χρειάζονται προστασία.

Στις παρακάτω εικόνες μπορείτε να δείτε ενδεικτικά τι σημαίνει σαμαράκια και τι (διαφορετικό) είναι τα μαξιλάρια, δηλαδή τα σαμαράκια που είναι διακοπτόμενα ώστε να μπορεί να περνά χωρίς να κόβει ταχύτητα ένα μεγάλο όχημα όπως τα λεωφορεία ή τα φορτηγά καθώς και τα ασθενοφόρα ή τα οχήματα της πυροσβεστικής, ενώ αντίστοιχα επιτρέπει και στα ποδήλατα να το παρακάμπτουν!

Μαξιλάρια για τη μείωση ταχύτητας στον Καναδά
Μαξιλάρια για τη μείωση ταχύτητας στον Καναδά
Μαξιλάρια για τη μείωση της ταχύτητας στην Αγγλία - πηγή: https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/speed-bumps-air-pollution-levels-remove-government-environment-fossil-fuels-transport-roads-living-streets-royal-society-prevention-accidents-a7872076.html
Μαξιλάρια για τη μείωση της ταχύτητας στην Αγγλία – πηγή: https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/speed-bumps-air-pollution-levels-remove-government-environment-fossil-fuels-transport-roads-living-streets-royal-society-prevention-accidents-a7872076.html
Απλό λαστιχένιο σαμαράκι σε όλο το πλάτος της λωρίδας
Απλό λαστιχένιο σαμαράκι σε όλο το πλάτος της λωρίδας
Γραφιστική αναπαράσταση μαξιλαριών στον οδηγό της NACTO - Urban Street Design Guide
Γραφιστική αναπαράσταση μαξιλαριών στον οδηγό της NACTO – Urban Street Design Guide

Τι είναι τα σαμαράκια και τα μαξιλάρια; 

Τα σαμαράκια είναι εμπόδια που μπαίνουν εγκάρσια στο οδόστρωμα με στόχο να μειώσουν την ταχύτητα των διερχόμενων οχημάτων. Είναι μία ευρέως εφαρμοζόμενη τακτική σε όλο τον κόσμο και συνήθως συναντώνται πλησίον διασταυρώσεων, κοντά σε επικίνδυνα σημεία για να ειδοποιήσουν τους οδηγούς να μειώσουν ταχύτητα, κοντά σε σχολεία, εκκλησίες, νοσοκομεία, κτίρια πρόνοιας και όπου υπάρχουν πολλοί πεζοί ή υπάρχει συγκέντρωση πολλών ευάλωτων πεζών.

Τα μαξιλάρια ή όπως είναι το πιο ωραίο όνομά τους … οι κοιμισμένοι αστυνομικοί μοιάζουν πολύ με τα σαμαράκια και έχουν τον ίδιο στόχο, αλλά είναι σχεδιασμένα ώστε να τα “πατούν” τα αυτοκίνητα ΙΧ αλλά όχι τα μεγάλα οχήματα όπως τα πυροσβεστικά οχήματα, τα λεωφορεία ή τα φορτηγά. Τοποθετούνται σαν μαξιλάρια στο οδόστρωμα αφήνωντας κενά δηλαδή μεταξύ τους όπως στις παραπάνω εικόνες. Σημαντικό προτέρημα είναι ότι οι μοτοσυκλέτες και τα ποδήλατα μπορούν να περάσουν από τα κενά που δημιουργούνται.

Συνήθως τα μαξιλάρια μπαίνουν σε δρόμους που υπάρχει συχνή διέλευση λεωφορείων. Είναι σημαντικό τα μέσα αυτά να μπαίνουν ανά κάποια μέτρα  (80-150μ.) και να μην υπάρχει μόνο ένα καθώς συνήθως αγνοείται… Το μήκος τους είναι περί τα 4 έως 6 μέτρα και το πλάτος τους σε περίπτωση που είναι σαμαράκια μπορεί να φτάνει όσο το πλάτος των λωρίδων. Τα μαξιλάρια έχουν τυπικές διαστάσεις περίπου 3,6 χ 1,8μ. ή 2 χ 1,6μ.

Το ύψος τους συνήθως είναι περί τα 3 εκατοστά αλλά μπορεί να φτάνει και τα 7 εκ.

Τυπική διάταξη μαξιλαριών στο οδόστρωμα - πηγή: Delaware Department of Transportation
Τυπική διάταξη μαξιλαριών στο οδόστρωμα – πηγή: Delaware Department of Transportation

ενδεικτικό κόστος 200 έως 2.000 ευρώ

χαρακτηριστικά:

  • βελτιώνει τη διάσχιση πεζών – ΝΑΙ
  • βελτιώνει την ορατότητα των οδηγών -ΟΧΙ
  • μειώνει την ταχύτητα –ΝΑΙ
  • βελτιώνει το καθεστώς στάθμευσης -ΟΧΙ
  • βελτιώνει την κυκλοφορία των ΜΜΜ –ΝΑΙ
  • μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε τοπικές οδούς – υπό συνθήκες ΝΑΙ
  • μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε συλλεκτήριες -υπό συνθήκες ΝΑΙ
  • μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε αρτηρίες -υπό συνθήκες ΝΑΙ
  • μειώνει το θόρυβο – ΟΧΙ
  • μειώνει τη ρύπανση – ΟΧΙ
  • μειώνει τον κυκλοφοριακό φόρτο – υπό συνθήκες ΝΑΙ
  • μειώνει τις καθυστερήσεις – ΟΧΙ
  • βοηθά τους ποδηλάτες – υπό συνθήκες ΝΑΙ
  • βελτιώνει την κυκλοφορία φορτηγών και μοτοσυκλετιστών – υπό συνθήκες ΝΑΙ

άμεσα οφέλη:

  • μειώνει τις ταχύτητες των οχημάτων έως και 10χλμ/ω
  • ενισχύει την ασφάλεια πεζών και ευάλωτων χρηστών
  • αποτρέπει τροχαία συμβάντα
  • μπορεί να το ποθετηθεί γρήγορα με χαμηλό κόστος

μειονεκτήματα:

  • αυξάνει τις απαιτήσεις συντήρησης του δικτύου
  • εάν πρόκειται για σαμαράκι δυσχεραίνει την κίνηση λεωφορείου, ποδηλάτων κ.α.
  • μπορεί να αυξήσει σημειακά το θόρυβο
  • πολλές φορές δεν είναι αισθητικά ικανοποιητικό

stay tuned – Το Μάρτιο μιλάμε για υπερυψωμένες διαβάσεις!!! 

μην ξεχνάτε: Μπορείτε να μας προτείνετε και εσείς ποια παρέμβαση θέλετε να περιγράψουμε και να προβληματιστούμε μαζί. Στείλτε mail στο smuntua@gmail.com ή επικοινωνήστε μαζί μας στο fb της Μονάδας μας @SMUntua

Leave a Reply

Your email address will not be published.